W nowoczesnej medycynie ponad 70% decyzji dotyczących postępowania z pacjentem opartych jest na wynikach badań laboratoryjnych. Laboratoria medyczne mają szczególne wymagania dotyczące jakości i kompetencji w procesie diagnostycznym zawarte w normie PN-EN ISO/IEC 15189-2022. Spełnienie wymagań standardów akredytacyjnych w ramach Akredytacji dla Szpitali i uzyskanie akredytacji nadawanej przez Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, jak również zastosowanie kryteriów normy PN-EN ISO 9001:2015 dotyczących systemu zarządzania jakością pozwalają na zapewnienie jakości obsługi i bezpieczeństwa opieki nad Pacjentem.
W Centralnym Laboratorium Ginekologiczno-Położniczego Szpitala im. H. Święcickiego Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu dbamy o wysoką jakość usług świadczonych naszym Pacjentom.
Na całkowity proces diagnostyczny składają się poszczególne etapy:
Na etapie przedanalitycznym odnotowuje się błędy na poziomie 45,5%-71%, jednak w celu ich zminimalizowania stosuje się:
- ulotki dla Pacjenta, które umożliwiają właściwe przygotowanie do badania,
- procedury i instrukcje zlecania, pobierania i transportu materiału do badań, które zapewniają prawidłowe pobranie materiału i przetransportowanie na odpowiednie stanowisko w laboratorium. Procedury te są dostępne dla wszystkich pracowników szpitala, a ulotki dla Pacjentów.
To dlatego tak ważne jest aby Pacjent wiedział jak przygotować się do badań, a Personel przestrzegał instrukcji i zaleceń związanych z wykonywaniem badań.
Na etapie analitycznym (pomiarowym) - 7,3% - 18 % błędów, a w celu ich wyeliminowania stosuje się:
- procedury metodyki wykonania badań i instrukcje prawidłowej obsługi analizatorów,
- kontrole wewnątrzlaboratoryjne – gwarantują odpowiednią precyzję i dokładność wykonywanych badań,
- kontrole zewnątrzlaboratoryjne – gwarantuje odpowiednią jakość i wiarygodność wykonywanych badań potwierdzonych świadectwami i certyfikatami: COBJw DL, COBJw DM Polmicro, RANDOX, Labquality, DiaMed BioRad, SOWAmed, GenQA
Na etapie poanalitycznym – związanym z 11% – 47,2% błędów, aby je zminimalizować należy:
- podczas przygotowania i wydawania wyników badań laboratoryjnych przestrzegać obowiązującej procedury, a system elektronicznej rejestracji Pacjenta umożliwi na niezwłoczne udostępnienie Pacjentowi zautoryzowanego wyniku w portalu pacjenta.
Cały proces od przyjęcia Pacjenta do Szpitala, jego rejestracji, pobrania materiału i wydania wyniku musi odbywać się pod nadzorem upoważnionego i przeszkolonego Personelu, zgodnie z obowiązującym systemem zarządzania jakością. Każdy etap diagnozowania Pacjenta wymaga nadzoru i monitorowania dla zapewnienia bezpieczeństwa Pacjenta, a przestrzeganie procedur zabezpiecza Personel – zapewnia kierownik Centralnego Laboratorium GPSK, dr n. med. Katarzyna Ziółkowska.
W Szpitalu na Polnej został wdrożony i jest utrzymywany Zintegrowany System Zarządzania Jakością, w którym na każdym etapie: diagnozowania, monitorowania i leczenia pacjenta wdrożone są procedury, które eliminują błędy i pozwalają na prawidłowy nadzór i opiekę nad Pacjentem.
Szanowni Państwo to dla Was tworzymy i aktualizujemy nasze procedury i instrukcje, które powstały zgodnie z obowiązującymi w Polsce standardami, tak aby zabezpieczały przed powstawaniem błędów i zapewniały obsługę, zgodnie z Państwa oczekiwaniami – dodaje K. Ziółkowska.
Więcej o badaniach oraz o pracy Laboratorium GPSK oraz wszystkich jednostek należących do Laboratorium przeczytacie tu:
https://www.gpsk.ump.edu.pl/pl/laboratorium-4